حکم حریم خصوصی در فقه شیعه
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶
حق برخورداری از حریم خصوصی یکی از حقوقی است که بشر از دیرباز به دنبال تثبیت آن برای خود بوده است و در جوامع امروزی جایگاه ویژهای به دست آورده است. در فقه اسلامی، مبحث جداگانهای تحت عنوان «حریم خصوصی» وجود ندارد، اما فقه شیعه سرشار است از مواردی است که حاکی از وجوب حفظ حریم خصوصی اشخاص و حرمت نقض آن میباشد که قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجّادیه، کتب فقهی و بسیاری از منابع امامیه سند این مدعاست. این موارد را میتوان در دو بخش اطلاعات - ارتباطات و مکانی –جسمانی مورد بررسی قرار داد بخش اول شامل مواردی چون عیبجویی، تمسخر، ظن، تهمت، غیبت، بدگویی، رازداری و افشای راز، تفتیش عقاید و آزادی فکر، استراق سمع، نظارت و بازرسی و سبّ و هجو میباشد. برای بخش دوم نیز میتوان به مواردی چون حریم خصوصی پوشش، رازداری پزشکی، اذیت و آزار جسمانی، استراق بصر یا نگاه آلوده، ورود به منازل و مسأله استیذان و ممنوعیّت تصرف در ملک دیگران اشاره کرد. برای درک صحیح دیدگاه اسلام در قبال حریم خصوصی و حمایت از آن، لازم است مبانی و اصولی که این حق بر اساس آنها تثبیت شده است استخراج شوند. مهمترین این مبانی، قاعده تسلیط، قاعده لاضرر، اصل عدم ولایت انسانها بر یکدیگر، اصل کرامت ذاتی بشر، اصل حرمت خون، مال و عرض انسانها، اصل لزوم کتمان سرّ، اصل عدم جواز مداخله در امور دیگران، اصل خصوصی بودن امور اشخاص، اصل آزادی انسانها و حکم عقل و وجدان میباشد. با توجه به نکات بیان شده، طبق نظر فقه شیعه، نقض حریم خصوصی انسانها، به هر نحوی که باشد، حرام و ممنوع است. که البته این حق هم مثل هر حقّ دیگری به صورت مطلق نیست و دارای شرایطی است.