تحلیلی بر عوامل مدگرایی در پوشش و رابطه آن با مفهوم تبرج در فرهنگ اسلامی
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
مد گسترهای وسیعی از رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را در بر میگیرد. امروزه به واسطهی پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، به شکل مستمر از طریق رسانهها؛ افراد در معرض مدهای گوناگون هستند از این رو مد و مدگرایی پدیدهای اجتناب ناپذیر بوده و پژوهش در آن ضروری است.
پژوهش کتابخانهای حاضر، تحقیقی توصیفی–کاربردی است که با هدف شناخت مفهوم مد و مدگرایی در پوشش، علل و پیامدهای آن و همچنین شناخت مفهوم تبرج در فرهنگ اسلامی؛ و مرزشناسی مدگرایی معقول و نامعقول انجام شده است
مطالعات انجام شده نشان میدهد که ميل به داشتن پوشش، نیازی فیزیولوژیک است. که انسان این نیاز را با تنوع طلبی، نوگرایی و زیبایی خواهی خود تلفیق کرده به دنبال جستجوی پوششهای خاص و متنوع میباشد. حال گاهی فرد فعالانه و انتخابگرانه تصمیم میگیرد و مدلی را بر میگزیند؛ گاهی نیز به تبعیت از دیگران یا عرف و هنجار اجتماع و یا سنت پیشینیان از یک مدل پیروی میکند. و گاه، فرصت اندیشیدن و انتخاب را از خود سلب کرده و تسلیم رسانهها و تبلیغات میشود. و پذیرای الگوهای مغایر با فرهنگ عرفی و شرعی میشود که توسط سودجویان فرهنگی و اقتصادی و سیاسی ترویج میشوند. عوامل اعتقادی، فطری و روان شناختی و عوامل جامعه شناختی و فرهنگی و اقتصادی در دو بعد مثبت و منفی موجب گرایش فرد به مد میشوند.
مراحل مدگرایی معقول عبارتند از: احساس نیاز واقعی؛ جست و جو؛ گزینش اولیه بر مبنای زیبایی و علائق شخصی، روزآمد بودن، تطبیق محصول با حدود و ضوابط (شرعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) و انتخاب آزادانه و عاقلانه مد. اما روند ناصحیح و غیرمعقول مدگرایی عموما با تاثیرپذیری از جوسازی تبلیغی(رسانهای گروه غلبه جو)، احساس نیاز کاذب، آغاز میشود و به انتخاب بر مبنای تقلید کورکورانه از تبلیغات یا گروه وابسته بدون توجه به انطباق با شرایط بومی و فرهنگی و حتی دینی منجر میشود و پس از استفاده کوتاه مدت از محصولی عجیب یا دارای فراوانی بالا در گروه وابسته به سرعت به خاموشی میگراید. این مدگرایی نامعقول تا حدودی شبیه به تبرج جاهلی است. تبرج اگر باشرایط خاص تحقق یابد خودنمایی بوده و تبرج جاهلی است و در واقع از علتهای مدگرایی نامعقول محسوب میشود.
مدگرایی معقول دارای پیامدهای مثبتی مانند: به روز بودن، پویایی نشاط، اشتغالزایی و ترویج الگوی فرهنگی است و در پی مدگرایی نامعقول پیامدهای منفی زیر است: اسراف و تبذیر؛ اشباعناپذیری و بی قراری، ترویج فرهنگ بیگانه؛ تخریب اقتصاد داخلی؛ تقویت قدرت اقتصادی بیگانه.
در مجموع برای مقابله با مدگرایی منفی، راهکارهای سه گانه زیر پیشنهاد میشود:
الف- افزایش آگاهیهای دینی و فرهنگی از طریق کارگاههای آموزشی؛ آموزش و نهادینه کردن انتخاب عاقلانه و مدیریت تقاضا، و ب- آفرینش الگوهای جذاب منطقی و منطبق با معیار شرعی و فرهنگی از طریق مسابقات طراحی لباس و به اشتراک گذاشتن مدهای مطلوب و ج-ترویج مدهای مطلوب از طریق الگوسازی و برگزاری نمایشگاه ها و ...